Vandring i Åre

Vandring i Åre på sommaren. Utforska Jämtlands vackra natur och några av de vackraste vandringslederna i Åre.

2020.08.28 | Äventyr

Sommarsemester i Åre

Vandring i Åre bjuder på många varierade vandringsleder i storlagen och vacker natur. Mycket av den vackra fjällnaturen ligger i direkt anslutning till Åre by vilket innebär att man kan bo bekvämt samtidigt som man kan utforska den vackra fjällnaturen. Varje sommar sedan 2017 har min familj besökt Åre och det är en av årets höjdpunkter att få utforska de vackra vandringslederna i Jämtlandsfjällen.

Åreskutans baksida – Led 217

Vandring på Åreskutans baksida var en av de bästa utfärderna på hela veckan. Vandringen bjöd på fantastisk utsikt (efter att molnen försvunnit), en flock renar och vacker utsikt över Åreskutans topp.

Leden börjar vid Kabin berg/ Base Camp dit man antingen kan vandra upp till eller göra som vi och åka lift upp. Vi åkte först VM8:an (Å22) och sedan Gondolen (H23), vår hund Scooby hängde så klart med på äventyret och det gick utmärkt att åka med honom i äggliftarna.

Vädret var till en början inte det bästa då molnen låg som ett täcke över Åreskutan, speciellt på toppen, men när vi började gå nerför baksidan av Åreskutan började molnen långsamt försvinna.

När vi väl stigit av Gondolen och befann oss på Kabin Berg/ Base Camp fortsatte vandringen upp till Åreskutans topp. Vi valde att gå led 214 istället för 217 upp till toppen då 214 var enklare speciellt om man har med sig en hund.

Det var som ett sagolandskap som öppnade sig när molnen försvann och det mäktiga fjälllandskapet visade sig.

Som den fotografen jag är så ville jag fotografera allt mellan himmel och jord dock så kanske jag missade årets bild mitt i min förtjusning av landskapet. Nere i en dal mellan Åreskutans baksida och Västerskutan gick jag ner för att fotografera utsikten med Mullfjället i horisonten, bakom min rygg ”smyger” sig två ståtliga renar förbi och tar sin tid med att undra vad jag håller på med. När jag äntligen vänder mig om har de gått vidare och det blev tyvärr ingen vacker naturbild med två renar i en dal mellan två höga fjäll.

När jag börjar vandra tillbaka till leden där familjen väntar hör jag ett dovt muller som kommer närmare och närmare. Ungefär 200 meter till höger om mig, kommer en flock på minst 50st renar i full galopp ner i dalen på väg mot mig (tänk er scenen i lejonkungen där Zimba springer från en flock gnuer)… Istället för att köra en högintensiv intervall med en kameraryggsäck på 5-10kg väljer jag att stå kvar och börja filma, kanske inte det smartaste beslutet nu i efterhand men ibland får man ”Risk it for the biscuit”. Som tur var så hade flocken med renar andra planer än att springa över en fotograf och de svängde av ner i dalen på väg längre ner på Åreskutans baksida. Allting slutade med att jag fick ett av de bästa filmklippen jag någonsin har fått på en flock renar som majestätiskt går igenom en liten dal.

Vandringen på Åreskutans baksida fortsatte där jag fick bland dem bästa landskapsbilderna jag någonsin fått. Molntäcket låg kvar som en lätt dimma över Åreskutans topp samtidigt som solen lyste upp hela berget.

Några minuters vandring senare kommer vi fram till ett stort snötäcke som sträcker sig över hela vandringsleden. Härligt att ändå få se lite snö i år.

Vid snötäcket vände vi och vandrade tillbaka till Base Camp där vi sedan vandrade ner för 214 till byn. Vandringsled 214 bjöd på en fantastisk utsikt över Åre och Åresjön. Sammanfattat så tog hela äventyret mellan 7 till 8 timmar och var en av de bästa dagarna på hela veckan.

Stendalen – Led 211

Vandring till Stendalen som ligger väster om Åreskutan, erbjuder en storslagen utsikt över Mullfjället och Norra Ullådalen. Vi började vandring med att åka ägglift upp med VM8:an och sedan gå vidare längsmed vandringsled 211.

Den första kilometern av vandringsleden gick på en grusväg och därefter fortsatte det på vanliga leder. När vi började gå ner mot Stendalen blev det myr-mark och man fick då gå på träspångar.

Mitt genom Stendalen gick en mindre fors där man fick vada över, det var inte djupare än ungefär 30cm där vi gick över.

Tyvärr så valde vi att avbryta vandringen och gå tillbaka för att det var alldeles för mycket knott som gillade att bitas.

När jag skulle lägga ner kameran i ryggsäcken så passade 10-30st knott på att flyga in i ryggsäcken, valde att inte plocka upp kameran igen förens vi kom hem…

Ullådalen – Led 203

Inte långt från Stendalen ligger Ullådalen där vandringsled 203 går. Vandringsleden 203 hade nog varit väldigt fin om det inte hade regnat så mycket som det gjort tidigare under sommaren, i år så gick i princip hela leden genom myrmark utan några träspångar att gå på. Inte jättemysigt att sjunka ner ca 20cm när man gick. Trots att vädret inte var det bästa så vandrade vi till Lillåstugan.

På vägen hade man en fin vy över Mullfjället.

Utöver all blöt myrmark så gick vandringsleden genom ett par härliga skogsdungar och över några större bäckar. Ännu en gång ”tvingades” vi vända men den här gången var det inte för knott utan för att det började ösregna.

Trollstigen vid Fjällgården – Led 212

Efter att ha behövt vända på två vandringar valde vi nu något lätt och mindre utmanande, Trollstigen. Trollstigen vänder sig mestadels till barn och är lite som Nallelandet i Björnen (sagovärld med lite roliga saker uppbyggda längsmed leden).

Vandringsleden i sig är väldigt fin och går längsmed en fors.

På vissa ställen stupar det rätt ner i forsen vilket gör det till en spännande vandringsled.

Vertical 0,5K

Peak Performance Vertical-K eller 0,5K om man väljer att springa halva, är ett trailrunning lopp där man springer från Åre by till Åreskutans topp (eller Mörvikshummeln vid 0,5K). Hela loppet är ungefär 5km långt och har en höjdökning på 1000 meter. Man springer i skidbackar, uppförsbackar där man får dra sig upp med rep och mycket mer, ett riktigt högintensivt träningspass. Jag och mamma Ingrid sprang Vertical-0,5K.

Roligaste biten är helt klart strax innan Mörvikshummeln efter man sprungit upp för en brant skidbacke, då får man klättra i rep och stegar upp för en stup-liknande backe.

När vi var klara åkte vi liften ner (bara så ni vet så är det gratis att åka lift nerför – i alla fall när detta inlägg skrevs).

Sommarsemester i Åre – Bland de bästa resmålen

Jag älskar Åre -speciellt på Sommaren. Varje år vi åker upp dit så upptäcker vi alltid något nytt och blir fascinerade av den vackra naturen. I detta inlägg tog jag upp de platser och vandringsleder som vi utforskade detta år men självklart finns det många fler vackra platser att utforska och vandringsleder att vandra för att ta del av Jämtlands vackra natur.

Realterade inlägg

Balsberget

Se naturfilmen som utforskar de vackra vandringslederna och lövskogen i Balsbergets naturreservat.

Åre på sommaren

Åre är en av mina favoritplatser, speciellt på sommaren. För er som inte känner till Åre, är Åre en populär turistort i Jämtland, ungefär 10 mil från Östersund.

Skogspromenad i januari

En skogspromenad på Balsberget naturreservat i januari. Även om vädret inte alltid är det bästa i Skåne under vinterhalvåret kan man ändå ta en liten utflykt till skogen för det finns alltid något roligt att hitta på.

Den här hemsidan använder sig a kakor/cookies. Genom att fortsätta godkänner du att sidans användning av kakor/cookies.  Lär dig mer