Sälen på Sommaren

Upptäck Sälen på sommaren och utforska vandringslederna vid Sveriges sydligaste fjäll!

2020.08.11 | Äventyr

Resa till Sälen

Sälen eller Sälenfjällen är en av Sveriges kändaste skidorter men det är även Sveriges sydligaste fjäll. Jag har aldrig varit i Sälen på sommaren tidigare så detta var den första gången jag och min familj vandrade i Sälen. Under vårt besök i Sälen bodde vi i Lindvallen där vi hade nära till ett par vandringsleder och skidbackar utan snö.

Vandring vid Lindvallen

Vi påbörjade vår vandring i Sälen med att ta den närmaste leden från Lindvallen. Vandringsleden började vid Gustavstorget som ligger ungefär 1km från Experium i Lindvallen. Vid Gustavstorget fortsatte vi upp för en skidbacke och om man vill kan man istället ta liften upp. Fjället/backen vid Lindvallen är ungefär 300 meter hög och från Gustavstroget till toppen är det ungefär 1km, så det är inte jättebrant om man jämför med exempelvis Åre eller mer ”rejäla” fjäll. Väl uppe på fjällryggen så fortsatte vi gå längs med leden.

Vandringsleden skiftade mellan att gå på välpreparerade grusvägar och träspänger.

På vissa ställen bredvid leden var det våt myrmark som inte var så mysig att gå i om man ville gå om folk. På tal om att gå om folk, på vandringsleden var det förvånansvärt mycket folk och på vissa ställen fick man stå i kö eller gå i långa led för att komma fram. Kanske beror det på att man inte kan resa utomlands men i vilket fall som helst så tog det bort lite av ”vildmarks känslan” som man gärna vill uppleva när man vandrar i fjällen.

När vi vandrat ungefär halvvägs på fjällryggen tog vi en fikapaus och passade på att njuta av utsikten. Utsikten från fjället blev på vissa håll lite förstörd av att det var mycket med liftar, skogsbruk och byggnader som täckte upp mycket av landskapet, blev lite utmanade att fotografera några vackra landskapsbilder utan att få med alltför mycket av turismens infrastruktur. Trots det så är det ändå en vacker utsikt över Dalarna och det är värt det lilla besväret att gå upp på fjället för att få ta del av den.

Efter fika-pausen vandrade vi vidare fast nu vandrade vi utanför lederna och ville upptäcka lite mer ”orörd” natur på fjället.

Vi hade även tröttnat på att stå i kö eller gå på långa led för att få komma fram på vandringsleden…

Marken utanför leden var helt okej och det gick bra att vandra utanför den preparerade leden, vi gick på samma sida som där vi gick upp för skidbacken. Vi avslutade vandringen med att gå rakt ner för en brant skidbacke som kanske inte var det mest bekväma för tårna men vi kom i alla fall ner för fjället.

Vad Sälen har att erbjuda på Sommaren

Om man aldrig varit i fjällen på sommaren och inte är van vid att vara ute i naturen så är Sälen ett väldigt bra alternativ. Fjället och vandringslederna vid Lindvallen är välpreparerade (nästan i klass med att gå i en park) vilket gör dem ett bra alternativ för familjer med mindre barn och de som har lite svårare för att gå i mer utmanade terräng.

I Sälen på sommaren kan man bland annat vandra, cykla, springa och mer.

Om man inte vill vandra alla dagar på sin semester så kan man även hyra cyklar, besöka en höghöjdsban (typ som Upzone där man klättrar i träd och tar sig över olika hinder) man kan även besöka äventyrsbadet inne på Experium i Lindvallen (var inte öppet i år på grund av självklara anledningar). Det finns även ett par vackra löprundor som man kan springa och om man vill ha lite tuffare intervaller så kan man passa på att köra dem i en skidbacke. Vid Lindvallen så finns även en trailrunning utmaning på 2,15km med 230 höjdmeter där man springer uppför fjället så snabbt man kan, utmaningen heter ”Salomon Vertical Challenge” och man kan läsa mer om den här.

Sälen i jämförelse till Åre

När det kommer till semester i fjällen på sommaren så är jag van vid och älskar Åre. Åre är på en helt annan nivå än Sälen och Sälen kommer inte i närheten av att kunna ersätta Åre. Åre har vackrare vandringsleder, mer aktiviteter, vackrare natur och närmare till ett flertal riktigt fina naturområden (exempelvis Blanktjärn och Storulvån).

Sälen är ett mer familje- och nybörjarvänligt turistmål för de som vill få ett litet smakprov av fjällen.

Vi stannade i Sälen i fyra dagar för att sedan åka vidare till Åre. Så om man har långt att köra så kan Sälen även vara ett bra och roligt stopp på vägen. Efter dem fyra dagarna så är min uppfattning att Sälen kan ses lite som ett lekland med fjällen-tema då väldigt mycket av området är uppbyggt för att passa turister som inte är vana vid att vara i naturen och som framförallt vill ha en rolig utfärd utan att behöva anstränga sig så mycket fysiskt.

Sälen, ett smakprov av fjällen

Allt som allt så är Sälen ett bra turistmål för dem som inte har ”krav” på att vandra på vackra vandringsleder med fantastisk natur utan Sälen passar mer dem som bara vill åka till ett familjevänligt aktivitetsområde i ett par dagar. Om man är mer sugen på att uppleva lite mer vildmark och storslagen natur samt ha ett större utbud av varierande vandringsleder så kan jag starkt rekommendera Åre.

Realterade inlägg

Balsberget

Se naturfilmen som utforskar de vackra vandringslederna och lövskogen i Balsbergets naturreservat.

Åre på sommaren

Åre är en av mina favoritplatser, speciellt på sommaren. För er som inte känner till Åre, är Åre en populär turistort i Jämtland, ungefär 10 mil från Östersund.

Skogspromenad i januari

En skogspromenad på Balsberget naturreservat i januari. Även om vädret inte alltid är det bästa i Skåne under vinterhalvåret kan man ändå ta en liten utflykt till skogen för det finns alltid något roligt att hitta på.

Den här hemsidan använder sig a kakor/cookies. Genom att fortsätta godkänner du att sidans användning av kakor/cookies.  Lär dig mer